Merry Christmas and a Happy New Year! - Reisverslag uit Calgary, Canada van WimenGerdien Ravesloot - WaarBenJij.nu Merry Christmas and a Happy New Year! - Reisverslag uit Calgary, Canada van WimenGerdien Ravesloot - WaarBenJij.nu

Merry Christmas and a Happy New Year!

Door: Wim en Gerdien

Blijf op de hoogte en volg WimenGerdien

24 December 2013 | Canada, Calgary

Lieve mensen,
Na al een heerlijke week genieten van onze dochter Philine, zijn nu ook de jongens gekomen..
Heerlijk zo genieten met het hele gezin, echt quality-time!

In de weken voor dat ze kwamen hebben we ons huis zo goed als klaar gemaakt, dat is aardig gelukt! Nadat Philine een rondleiding had gehad door het hele huis, whats-appte ze gelijk naar haar broers; “ Het huis is in het echt nog veel groter”! Ze is nog regelmatig de weg kwijt hier in huis. De jongens zijn ook goed aangekomen, ook voor hen een hele ontdekking ons nieuwe huis.
Zij hebben dan ook de gehele basement tot hun beschikking! Het huis is gevuld met vertrouwde muziek, psp3 geluiden en veel gepraat en gelach!

Met Philine de eerste dagen wat meidendingen gedaan; workshop serviesgoed beschilderd, balletvoorstelling en lekker geshopt!
Met alle kinderen eerst naar de eerste de beste sportwinkel gegaan om voor ieder wintersportkleding te kopen, dat is geen overbodig luxe hier!

In onze achtertuin ligt het Canada Olympic Park, daar -17ºC (feels like -26ºC!) zondagmiddag en maandag hebben wij, Jens, Philine, Daan en Gerdien wat “opfris” skilessen van ieder 90 min. genomen. Voor ons was het meer dan 15 jaar geleden dat we op de lange laten hadden gestaan. Volgens de skileraar deden we het verrassend goed! Zo goed dat we aan het einde van onze laatste les ineens via een halfpipe moesten afdalen; een halfpipe of halfpijp is (vooral in het skateboarden, skaten, snowboarden en skiën) letterlijk een halve pijp waar jongetjes op snowboards capriolen uithalen. In de halfpipe kan je heel hoog springen, dus kan je veel grote tricks doen. Gelukkig zonder kleerscheuren en gebroken benen weer heelhuids naar huis gegaan. De kou was echter minder, met bevroren vingers (over onze tenen nog maar niet te spreken..) na de ski-les gauw naar huis, warme chocomel met slagroom, en dicht bij de openhaard warm worden!

Het weer blijft wennen, soms dagen van -36ºC, dan ineens een dag 0ºC, dat zijn grote verschillen. Soms ben je het sneeuwgebeuren zo zat, dat je ’s ochtends echt baalt als het weer sneeuwt. Je kan ook gewoon intens blij zijn dat het maar -10 C is! Dat wordt straks nog wat als we in Kitimat wonen, waar nog meer, heel veel meer sneeuw valt. Enfin, zonder sneeuw kun je niet skien!

Een paar weken geleden waren hier 2 dagen fikse sneeuwstormen, door weer en wind toch sneeuw gaan ruimen, de buren waren ook druk in de weer; ik dacht laat ik maar even een praatje gaan maken; je kunt het je niet voorstellen; maar door de kou kon ik mijn mond niet meer bewegen; ik stond dus letterlijk met een mond vol tanden! Heb nu wel kennis met de buren gemaakt, maar weet nog niet hoe ze er uit zien, ze hadden allebei een bivakmuts op met alleen gaten voor de ogen er in. En dat is geen overbodige luxe hier! Ik heb de buren alvast wel toegezegd dat we een borrel geven in januari! Contact moet toch onderhouden worden. Voor de collega’s van Wim hebben we een house warming party gegeven. Dit was een goed begin om contacten te leggen! Geregeld neemt Wim collega’s, die vanuit Nederland in Calgary op bezoek zijn, mee naar huis om te eten. Altijd gezellig om gewoon even bij te praten.

Ondertussen heeft Wim ook zijn eigen auto om naar het werk mee te gaan. Vierwielaandrijving is een must, dus naarstig gezocht tussen de AWD, 4WD, Synchro, Quattro, 4-matic, X-drive, 4-Motion, 4x4, Allrad, etc. Het is uiteindelijk een 24 jaar oude Carrera 4 geworden, en nog wel een cabrio! In de volksmond bekend als ‘platgeslagen kever’, maar het is een echte Porsche 911. Hopelijk levert het niet al teveel sleutelwerk op, we zullen zien. Inmiddels is al gebleken dat de vierwielaandrijving prima functioneert, alleen als er 30cm sneeuw ligt schuift hij met de bodemplaat over de sneeuwlaag. Eerst maar vast een sleepkabel gekocht 

Ook hebben we inmiddels een gemeente gevonden waar we iedere zondag naar toe gaan. De eerste tijd overal en nergens rond gekeken. (zoveel mensen zoveel wensen. dus ook zoveel verschillende kerken..) We voelen ons thuis bij Foothills Alliance Church, http://www.foothillsalliance.com . Jammer genoeg, ligt deze kerk wel helemaal in het noorden van Calgary, zeg 25 min. rijden, maar dan moet je ook niets tegen hebben, afstand is wel relatief hier. We hopen ook hier meer contacten te krijgen. De gehele maand december vieren ze hier kerst. Iedere zondag in december is er wel iets speciaals voor kerst. De kerstversieringen en verlichte kerstbomen staan al vanaf begin december in de kerk. Wel heel stijlvol.

Op elke radiozenders, hoor je 24 uur per dag de meest uiteenlopende Christmassongs die er maar bestaan. Tussendoor de meest uiteenlopende” Happy family” Christmas stories en daarbij oproepen voor allerlei charity (goede doelen), dat werkt goed in deze dagen van de luxe kado’s en de overdadige kerstdiners. In elk winkelcentra wordt er bij de kassa gevraagd; “Are you ready for Christmas?” Dat is wel schrikken als ze dat al in de tweede week van december aan je vragen en je nog lang niet weet wat je voor het kerstdiner zal gaan maken.
In de tuinen van onze buren staan de meest mooie flikkerende lichten in allerlei kleuren in de tuin, om over de grote opblaasbare Santa Claus-en nog maar niet te spreken. Ons huis is maar sober met een eenzame kerstkrans op de voordeur, gelukkig hebben de vorige bewoners de buitenkerstverlichting laten hangen, zodat we toch een beetje meedoen met de buurt!

Het blijft een hele ervaring zo het Canadese leven in Calgary.
We wonen hier nu bijna 3 maanden, tussen door twee keer een weekend naar Vancouver gevlogen, dat is echt een wereldstad en totaal niet te vergelijken met Calgary. Wim is tussen door 2 weken in Nederland geweest en daarna nog in Japan en Maleisië. Ondertussen heeft Gerdien de ergste sneeuwstorm in haar uppie weerstaan. Wim zat op dat moment op de airport op weg naar Japan. De eerste vlucht werd gecancelled. De tweede ging wel weg, maar met sneeuw in het vliegtuig!

We hopen steeds meer dingen te ontdekken, meer mensen te ontmoeten en ons hier thuis te gaan voelen. Het skypen, facetime en whats appen blijft een geweldige uitvinding! We zullen zien hoe het verder zal gaan. Voor nu gewoon heerlijk genieten van onze kinderen!

We wensen jullie fijne en goede feestdagen en
Gods zegen voor het jaar 2014!

Op z’n Canadees; A Big Hug!

Wim en Gerdien en voor deze keer ook van Jens, Philine en Daan

• 24 December 2013 - 09:03

Gerrie Van Heuvelen:

Lieve kinderen ,
    wat heerljjk om zo samen te zijn leuke dingen doen geniet ervan.
    Mooi verslag zo horen we nog eens wat.Gezegende dagen!!!!!
    liefs mama

• 24 December 2013 - 09:45

Joke:

Lieve schatten!

Wat een heerlijk verslag. Ik heb echt hardop zitten schaterlachen. Dat had ik wel mee willen maken hoor: Gerdien met een mond vol tanden... ;-) Het is ook wel echt enorm koud he? Brrr...

Wat ontzettend gaaf te horen dat jullie nu ook echt een gemeente hebben gevonden. De vorige gemeente van onze voorganger, James. Ik blijf bidden voor nieuwe, goede, gezegende contacten.

Wat leuk ook zeg, die keramiek schilder workshop. Enne... ook op die theepotten zou je zo kunnen schrijven: EenGerdien.

Ik wil de volgende keer graag een foto van het hele gezin met bivakmutsen op :-)

Voor nu, heel veel zegen voor jullie allemaal. Geniet van het samenzijn en de quality time!!

Veel liefs en een big hug terug,

Joke

• 24 December 2013 - 10:03

Truus Ter Braak:

Wat heerlijk om te lezen. Geniet deze dagen

• 24 December 2013 - 10:18

Jolanda Timmer:

Lieve mensen,

Wat leuk om jullie verhalen zo te lezen en wat heerlijk dat de kinderen er zijn met de kerstdagen !
    Wens jullie een heerlijk tijd toe met elkaar !

Groetjes,
    Jolanda

• 24 December 2013 - 10:41

Evelyn:

Wat leuk om een kijkje te nemen in jullie leven en hoe anders is het daar. Gerdien slaat zich er geweldig doorheen want expatten zonder kids zal weer heel anders zijn, ik klop tegen die tijd nog wel aan Gerdien! Grappig om van de auto te lezen als wij ook 2 maanden geleden iets dergelijks hebben gekocht maar klimaat lijkt me hier iets beter?! Midlife en gewoon omdat het kan. Heel veel plezier met de kids , geniet ervan. Groet jes evelyn

• 24 December 2013 - 11:36

Suzan:

Ook vuur jullie fijne feestdagen en een gezegend 2014.

Jullie hebben veel sneeuw en kou, hier hebben we heeeel veeeuuul wind en straks ook nog regen.

Maak er wat van moois van daar, maar dat is wel aan jullie toevertrouwd.

Vanuit Klundert waarbenjenu knuffel

Groet

Suzan en mannen

• 24 December 2013 - 12:26

Claudia:

Hoi Lieve Mensen,

Leuk verslag het is goed te lezen hoe jullie je vermaken in Galagary met al het sneeuw daar!

Leuke foto's en mooie auto (Wim)

Jullie ook hele fijne feestdagen en een sneeuwachtig 2014!!!

Lieve groet,
    Claudia, Marcel en kids
    xxx

• 24 December 2013 - 13:46

Eveline Houmes:

Lieve allemaal,
    wat leuk om weer een bericht van jullie te lezen! En wat is het heerlijk om weer even als gezin bij elkaar te zijn.
    Voor jullie allemaal hele fijne kerstdagen en een prachtig 2014!
    Geniet van elkaar...

Liefs Joris, Eveline en Finette

Wat een onwijs leuke workshop:-)

• 24 December 2013 - 15:51

Marry En Joop Raveskoot:

Lieve schatten,we hebben echt genoten van het verslag en de leuke foto's!
    Fijn, dat jullie nu een gemeente gevonden hebben; een gebedsverhoring!
    O Gerdien, jij gaat nog enthousiast worden over de ski-sport, let op!
    Maar jullie ook een heel Gezegend Kerstfeest en een gezellig uiteinde van dit jaar en Gods Zegen voor jullie allen in het nieuwe jaar!
    Liefs, papa en mama

• 24 December 2013 - 16:34

Guus En Aat Van Der Zwaard:

Hallo Gerdien en Wim.
    Wat schrijven jullie boeiend en uitvoerig. We leven helemaal mee, en bespeuren veel vreugde en goede dingen naast de kou en de sneeuw , die soms wel eens lastig kunnen/zullen zijn.
    Natuurlijk krijgen we via de Aarbergerweg ook wel info, maar 't zelf lezen is toch directer.
    We wensen jullie en via jullie ook de kinderen blijde kerstdagen en alle goeds en gezondheid
    in een gezegend nieuwjaar.
    Eén nieuwtje nog: we hopen op 13 jan. a.s. 60 jaar getrouwd te zijn en hopen dit dan met gezinsleden en familie gezellig te vieren.
    Hartelijke groet, Guus en Aat.

• 24 December 2013 - 16:54

Jan Heming:

Wat leuk dat julli het zo fijn hebben en zo te horen weten julli al heel wat van de gewoontes.
    Wim aardige auto maar pas op in de sneew.maar god er is een sleepkabel voor handen
    Gerdien komt je dan wel redden dat is een hele gerust stelling.
    Het stormt hier behoorlijk morgen gaan we op kerstvisiete bij onze oudste dochter en de andere kerstdag naar onze andere dochter.
    Wat fijn dat het gezin compleet is met deze dagen.De kaart ontvangen hopen we.
    vinden julli het goed als we proberen om via Skype contact opnemen met julli of wordt dat te druk
    voor julli eerlijk zeggen hoor we blijven van julli houden hoor.
    Gezegend Kerstfeest en een goed begin van 2014.Gods Zegen en tot horens.

• 24 December 2013 - 17:30

Alice, Jessica En Veronique:

Lieve allemaal, geniet van deze dagen en voor 2014 allegoeds! Kus en denk aan jullie! Alice, jessica en veronique

• 24 December 2013 - 19:37

Rolien Verbeek:

Wim en Gerdien,

Wij wensen jullie hele fijne feestdagen! Samen met de kinderen lekker genieten.
    Op dit moment al dagen stromende regen en harde wind in Nederland, dus wij zijn best jaloers op jullie sneeuw!!

Veel liefs, Roel, Rolien en Hylke

• 24 December 2013 - 21:39

Jaap Kirchner:

Hoi people-oi...

Leuk verslag! Altijd goed om direct dingen te gaan doen... zelfs als het koud is. De beste manier om te wennen is "omgang" met je omgeving. Hier is het feitelijk geen winter en vieren we dan ook eigenlijk meer Herfstmis dan Kerstmis... Vandaag een stevige storm en slagregens... Vanavond zelf paté gemaakt en Lettie ontfermde zich over stoofperen... Om het voor jullie in het Engels te zeggen: merry Christlife and a happy New You!

Jaap en Lettie

• 25 December 2013 - 14:58

Gerry En Wil Elberse:

Lieve beiden.
    Ik heb Canada nu gezien en waar je woont. Het ziet er gezellig uit, nu nog wennen aan alles er om heen. Zeker de kou die langer duurt dan een paar dagen.
    Fijne feestdagen met de kinderen om je heen,we missen jullie.
    Ik hoor hun verhalen wel weer als ze thuis zijn.
    Groetjes Gerry en Wil

• 30 December 2013 - 11:32

Neline:

Lieve allemaal,

Erg leuk om jullie verhalen te lezen en de foto's te zien!!!
    Wat een belevenissen weer!
    Het klinkt alleen wel erg...KOUD! :)
    Heerlijk nog verder genieten met elkaar en 'straks' sterkte met het afscheid!!

lieve groet,
    Neline