Sneeuw en nog eens sneeuw! - Reisverslag uit Calgary, Canada van WimenGerdien Ravesloot - WaarBenJij.nu Sneeuw en nog eens sneeuw! - Reisverslag uit Calgary, Canada van WimenGerdien Ravesloot - WaarBenJij.nu

Sneeuw en nog eens sneeuw!

Door: Wim en Gerdien

Blijf op de hoogte en volg WimenGerdien

27 November 2013 | Canada, Calgary

Het is ongelofelijk hoeveel sneeuw er hier kan vallen. Nu schijnt dit voor Canadese begrippen nog niet flink genoeg te zijn.. Ook de kou is uiteraard nieuw voor ons. We hebben nu in november een aantal dagen overdag -18 graden gehad! Maar het voordeel van het weer in Canada is dat je je er op kunt kleden. Iedere dag dat je de deur uit gaat, moet je er wel over nadenken, wat doe ik aan, goed warm aankleden, schoenen waar je niet op uitglijdt..
Maar met een lekkere dikke jas, sjaal, wanten en veel laagjes is het buiten zeker goed uit te houden. Ook de zonnebril is hier een must, met een wit pak sneeuw en een helder zonnetje en knalblauwe luchten!
De winter is hier officieel eind oktober begonnen, dit omdat toen de eerste sneeuw viel. Wij zaten dat weekend in Vancouver en toen we terug vlogen, werd onder luid applaus aangekondigd de winter was begonnen in Calgary; de eerste sneeuw was gevallen..
Hoewel er echt dagen zijn dat er veel sneeuw valt, je kan dan ook maar beter binnen blijven, zijn er ook heel veel dagen met zonneschijn. Ondanks dat het dan heel erg koud is, is het dan toch heerlijk buiten.. De gemiddelde Canadees kan niet wachten tot dat ze weer kunnen skiën, snowboarden en schaatsen.. Calgary is dan the place to be; de Rocky Moutains liggen gewoon in de achtertuin!
Daarnaast moeten we ons verdiepen in een nieuwe activiteit; sneeuw schuiven! Het hele weekend, en de dagen erna.. Weer heel wat sneeuw weg geschoven. Een hele klus. Het garagepad is eigenlijk een beetje aan de kleine kant om behoorlijk een auto te kunnen keren. Maar om het sneeuwvrij te schuiven is het veel te groot!
Wim en ik zijn er nog niet zo getraind in. De buren zijn zo klaar met sneeuwschuiven, daar ziet het er dan heel strak uit, wij (vooral ik!) doe er 4 x zolang over en dan is het nog niet helemaal netjes.. in de winkels kun je allerlei soorten en maten sneeuwschuivers kopen, wij hebben er zelfs 3, waar van de eerste eigenlijk een miskoop was; (te klein!) Zodra de kinderen hier kunnen lopen leren ze hoe ze moeten sneeuwschuiven, bij veel winkels waar je sneeuwschuivers kunt kopen, verkopen ze ook kindersneeuwschuivers! Je kan er beter maar vroeg mee beginnen! We houden ons zelf voor dat we door de tijd heen nog vorderingen zullen maken en ziet ons garage pad er ook strak uit!
Ons garage pad ligt op het noorden, daardoor hebben we niet de mazzel dat de sneeuw ook nog wel eens op zonnige dagen natuurlijk wegsmelt, zoals dat wel het geval is bij de overburen. Iets anders dan een tuin op het Zuiden!
Nu ik dit schrijf, is het prachtig weer buiten; dit komt door een chinook. Een chinook is een droge en warme wind, vergelijkbaar met een föhn in de Alpen. Deze wind waait vanuit het westen over de Rocky Moutains en over de prairies in het westen van Canada Alberta en de Verenigde Staten (Montana). De naam chinook komt van het Chinook-indianenvolk in het noordwesten van Noord-Amerika. Een (meestal hard waaiende) chinook kan 's winters de temperatuur in vrij korte tijd enige tientallen graden dramatisch doen stijgen: van bijvoorbeeld -20 °C naar +10 °C of zelfs +18 °C in een paar uur. Dit was vandaag dan niet het geval, maar het was wel heerlijk om buiten te zijn!
Gelukkig hebben we sinds 3 weken een echt 4wheeldrive car! Het is een Lexus GX460 uit 2010 geworden. De Amerikaanse mega-SUVs hebben alle accessoires van trucks uit de 60er jaren: remmen op alle 4 wielen, electrische ruitenwissers, automatische afslag van de richtingaanwijzer en een radio! Helaas ontbreken simpele dingen als navigatie, stoelverwarming, achteruitrijpiepers, etc, etc. De duurste Cadillacs komen in de buurt, maar Gerdien wil niet in een opzichtige ‘patserbak’ rijden (helaas).
Een 4WD heb je hier wel nodig om in ieder geval door de sneeuw te ploegen. Het blijft opletten geblazen in het verkeer , ook omdat niet iedereen een 4WD met winterbanden heeft. Als het goed gesneeuwd heeft, moet je echt opletten dat de auto voor je wel de heling op komt, of nog erger niet gewoon achteruit glijdt. Op de radio hoor je hoeveel blikschade er dan overal in Calgary is, 230 aanrijdingen in de maandagochtendspits. Je vraagt je af waarom ze hier winterbanden niet verplicht stellen.. Het is hier zo koud dat stoelverwarming geen overbodige luxe is. Daarnaast hebben we er een verlengsnoer in de auto om de block heater te kunnen aansluiten. Benenden de -25°C vriest alles stuk. Gelukkig staat de auto zowel thuis als op het werk in een verwarmde garage met electrische deuren. Geen jas nodig dus .

Leuk dat Wim even weer in Nederland kon zijn. Vooral voor de kinderen! Was wel gek voor mij om hier die tijd alleen te zijn, zonder dat je contacten hebt. Contacten leggen gaat hier niet zo makkelijk. Iedereen is super aardig tot aan de voordeur. Gelukkig kan mij zelf goed vermaken, alhoewel die 2 weken wel langer leken dan 14 dagen…
De zondag dat Wim in Nederland zat ben ik naar WK schaatsen in Calgary geweest, ik zag dat dat hier in Calgary was, in het Olympic Oval Stadium. Ik op internet gekeken waar dat was... Ik kon nog heel makkelijk een kaartje kopen. Dat zou in Nederland ondenkbaar zijn. Heerenveen is al maanden van te voren uitverkocht. Onder de Canadezen is ijshockey de populaire sport.
Dus dacht laat ik gewoon maar gaan, als onderbreking.. In ieder geval die zondagochtend eerst om 8.00 sneeuwgeruimd, was eigenlijk bang dat de buren allemaal wakker van mij zouden worden..(De huizen zijn hier erg gehorig!) Maar ja niet sneeuwruimen is eigenlijk ook geen optie.. Na verkleumde handen (met handschoenen aan!) en half uur verder.. a big coffeemug vol met koffie mee in de auto... Begin al aardig op een Canadees te lijken! Op naar het stadion, eigenlijk was het noodweer, maar ja als je al een ticket hebt…uiteindelijk goed aangekomen. Het schaatsgebeuren blijft wel echt iets van de Hollanders; er zijn Hollanders die de hele wereld afreizen om de schaatsers aan te moedigen! Gek natuurlijk! Wel gelijk contact met Nederlanders gehad, meeste waren studenten, die hier voor 4 maanden bij de universiteit zitten, ook veel Canadese gezinnen waar vader of moeder van Nederlandse afkomst waren, natuurlijk leuk cultuur uitje! Echt een geweldige dag gehad, er hangt ook een prettige plezierige sfeer! Wie wil er nu niet Sven Kramer Goud zien winnen! De oranje fans van het schaatsen staan bekend om hun gezelligheid met iedereen! Nog eens wat anders dan bij voetbal!

Ze zeggen dat de winter nog lang duurt, ze zeggen dat het tot eind april, begin mei kan duren.. Maar eerlijk gezegd, wij zijn de sneeuw nu al zat! Hoewel, we zijn nog niet aan skiën toegekomen.

Het tijdsverschil blijft lastig; 8.00 uur verschil is ook best veel! Iedere keer weer zoeken naar een geschikte tijd om te bellen of te skypen met geliefden in Nederland. Ook als je dingen met Nederland wilt regelen moet je dat gelijk om 8.00 ’s ochtend doen, voordat je het weet is de dag om in Nederland als wij net aan de koffie zitten.. we zullen er wel aanwennen. Vooral de avonden in Calgary zijn voor ons nu nog raar, je weet dan dat iedereen ( nou ja, bijna iedereen..) ligt te slapen, het contact met Nederland is dan op alle gebied even verbroken. dat blijft een vreemde gewaarwording.
Over iets minder dan 3 weken komt Philine naar ons toe, een kleine week later Jens en Daan, daar kijken we erg naar uit! Fijn om even te laten zien hoe we hier leven en wonen.. hoe anders het Canadeese leven is, hoe de auto rijdt, even shoppen in de huge supermarket.. maar vooral gewoon heerlijk samen te zijn met ons gezin! Het blijft dat er nog veel moet gebeuren in het huis, veel meubels worden niet afgeleverd op de afgesproken datum, daardoor blijven er nog wat dozen dicht staan. Maar beetje bij beetje komt er steeds meer, en wordt ons huis steeds meer een thuis.

Voor nu een warme groet van uit een koud Calgary!
Wim en Gerdien

• 27 November 2013 - 07:50

Aaldert :

Hoi Gerdien, mooie foto's, lange winters, volgens mij heeft het hier in Houten nog niet echt gevroren, laat staan gesneeuwd; als alle regen die hier valt sneeuw zou zijn, dan lag er al twee meter!

• 27 November 2013 - 08:35

Gerrie Van Heuvelen:

Wat spannend allemaal maar het ergste de sneeuw,maar dat went vast!!!
    maar goed van jou om zo maar weer met zo'n grote car door de stad te rijden.!!!!!
    lieve groetjes mama.

• 27 November 2013 - 11:02

Afke De Waal:

Hoi Gerdien en Wim,
    Ik geniet van je verhalen. En zo leuk om dingen over Canada te lezen waar je geen idee van hebt. Vooral die sneeuw, als jullie terug zijn lachen jullie over al die codes rood die hier worden afgegeven. Zo te horen blijf je vanzelf in conditie met al dat schuiven... Dat Wim graag die Cadillac wilde verbaast me niet zo, ik kan me nog heel goed de Oldsmobile herinneren van je vader. Ik kijk uit naar het volgende verhaal. Veel succes met sneeuwruimen en vooral genieten van de kinderen die binnenkort komen...echt iets om naar uit te kijken! Liefs, Afke

• 27 November 2013 - 12:38

Helene:

Die chinook klinkt wel heerlijk! Blaas maar even door deze kant op:)
    Ik ben wel een beetje jaloers hoor, op sneeuw en zon! Hoewel ik ook wel begrijp dat het leuk is voor een week en dat je er dan wel weer klaar mee bent om sneeuw te schuiven. Maar toch is het aantrekkelijker dan de sombere natte winderige dagen hier. Wij blijven binnen met kaarsjes aan. Maar met zon ga je veel sneller naar buiten. Leuk dat je bij het schaatsen bent geweest, Gerdien, en gezellig dat de kinderen bijna komen.
    xx liefs, Helene

• 27 November 2013 - 12:48

Simon:

Er zijn drankjes tegen de kou!

• 27 November 2013 - 13:27

Marry Ravesloot:

Prachtige plaatjes met die sneeuw! Maar ja......je blijft er lenig bij!
    Gelukkig hoeven jullie niet meer op de trap te zitten met je bord eten.
    Het begint er echt gezellig uit te zien hoor!
    De rest vertel ik verder per mail....liefs papa en mama

• 27 November 2013 - 14:04

Leo En Coby:

Wat een winter daar! Het lijkt ons prachtig! Vooral als je er niet uit hoeft. Je had toch nooit kunnen denken dat je nog een kei in het sneeuw ruimen werd. Dat is wat anders dan creatief bezig zijn. Goed en hard door werken, mooi voor de lijn. Je hoeft je dus geen zorgen te maken over te weinig bewegen en je ben gelijk 's morgens goed wakker door de kou. Hebben ze daar ook lichtjes in de tuin? Dat is zo mooi vooral met sneeuw.
    Mooie foto's prachtig hoor ook van het schaatsen.
    Wat een heerlijk vooruitzicht dat de kinderen straks komen.
    Succes met het gezellig maken van je huis!

Lieve gr. Leo en Coby

• 27 November 2013 - 16:54

Mies & Jan Heming:

Gerdien je verslag net gelezen wat leuk dat we zo op de hoogte blijven wat je allemaal mee maakt.
    Het auto rijden is wel een belevenis.Leuk dat je het schaatsen mee gemaakt hebt.
    Wij zijn op het ogenblik een paar dagen op vacantie in Gladbeck maar morgen gaan we weer naar huis.
    Fijne dagen met de kinderen en tot horens
    Veel liefs en Gods Zegen Mies & Jan.

• 27 November 2013 - 20:17

Marja Van Dijk:

Wow wat een helden zijn jullie. Dat zou echt niets voor mij zijn zo'n winter. Ik klaag gelijk niet meer over het weer hier.

• 27 November 2013 - 22:17

Claudia:

Hoi lieve Wim en Gerdien,

Leuk jullie bericht te lezen, wat leuk zoveel sneeuw ik had op de foto wel een sneeuwpop verwacht... :)
    En ik begrijp zeker dat jullie er naar uit kijken, dat de kinderen komen. Dan is het gezin weer compleet leuk.
    Goed van je Gerdien dat je even bij Sven bent wezen kijken en aanmoedigen ik heb echt heel veel respect voor jou dat je zo op deze manier terwijl Wim er niet was 2 wk gewoon je ding gaat doen TOPPIE!!! Ja je moet denk ik ook wel want Wim zal er vaker niet zijn.... maar toch bewondering voor je! Genieten jullie lekker van de sneeuw want voorlopig zitten jullie er nog in haha nee ik kan ook voorstellen na al dat sneeuwschuiven dat je het gauw zat word moet toch elke keer nadenken als je de deur uitgaat. Veel sterkte hiermee en God's Zegen voor jullie beiden.

Lieve groet,
    Claudia

• 27 November 2013 - 22:19

Ben & Nellie:

Hoeveel sneeuwpoppen hebben jullie al gemaakt, moet toch kunnen met zo veel sneeuw, geniet er van en bedenk dat jullie wel bevoorrechte mensen kinderen zijn om dit mee te
    mogen maken. Fijn dat de kinderen komen, blij vooruitzicht, geniet er van.
    Liefs oom Ben tante Nel.

• 28 November 2013 - 21:13

Jeannette:

Lieve Wim en Gerdien,

Leuk om zo jullie verhalen te lezen over jullie leven in Canada! Fijn dat de meubels binnenkomen en dat jullie een thuis hebben! Nu aftellen... jullie kinderen zullen hetzelfde doen hier in Nederland. Fijn dat jullie straks als gezin even samen zijn ! Dan wordt er vast geskied? Dan is sneeeuw opeens wel leuk!

Liefs,

Adriaan en Jeannette

• 29 November 2013 - 00:02

Judy:

Hallo luitjes een top car die lexus heerlijk die sneeuw ik ben een echt wintersport mens .
    Heel veel lezier met de kids dat word heel gezellie. Bij ons zijn er veranderingen Antoin gaat per 1 jan. In Oman werken dat vinden wij heel leuk. Onze vrienden yvonne en maarten van den wildenberg wonen daar ook die kennen jullie toch ook.
    Nog veel plezier in de sneeuw en vooral met het schuiven

• 08 December 2013 - 20:05

Hilde Elberse:

Leuk om jullie zo winters bezig te zien.met kerst laat ik pa en ma de foto,s zien. Kan ze er ook over meepraten en een berichtje sturen. Ze missen jullie wel.