A White Christmas - Reisverslag uit Calgary, Canada van WimenGerdien Ravesloot - WaarBenJij.nu A White Christmas - Reisverslag uit Calgary, Canada van WimenGerdien Ravesloot - WaarBenJij.nu

A White Christmas

Door: Wim en Gerdien

Blijf op de hoogte en volg WimenGerdien

23 December 2016 | Canada, Calgary

Calgary, december 2016

Lieve mensen,
Er zijn alweer heel wat maanden voorbij sinds ons laatste blog in augustus. De tijd blijft voorbij vliegen, maar dat zal bij anderen niet anders zijn.

Nederland

De tijd die we in september in Nederland hadden was druk. Zoals altijd wil ik altijd meer dan kan. Het was fijn om met de kinderen dingen te kunnen doen en Philine te helpen met haar voorbereidingen voor haar wereldreis. We hebben haar verjaardag lekker als vanouds kunnen vieren; heerlijk in de tuin met familie en vrienden en ons hele gezin aanwezig. :) Daarnaast hadden we een feest van Wim’s familie; papa en mama Ravesloot mochten hun 55 jarige huwelijk vieren! Mooi en bijzonder om dit te mogen vieren en direct een goede gelegenheid om dit samen zijn met elkaar vast te leggen in een mooie familieshoot.

Philine

Philine is eind september voor drie maanden op reis gegaan. Ze begon haar reis met zes weken vrijwilligerswerk in de Filipijnen, (in Cebu City) bij de kraamkliniek Glory Reborn (www.gloryreborn.org ). Samen met haar vriendin Bregje, die geneeskunde studeert, hebben ze daar op allerlei fronten kunnen helpen in deze organisatie. Een mooie ervaring voor Philine in haar vakgebied als verloskundige en echoscopiste en waardevol om een stukje bij te kunnen dragen aan de ontwikkeling van de Filipijnen. Het is een bijzondere, indrukwekkend en pittige ervaring voor haar geweest. Voor wie het leuk vindt, Philine heeft in die tijd een blog bijgehouden om zo haar avonturen te delen: www.midwiferyabroad.wordpress.com

Voordat Philine en Bregje hun reis voortzetten in Vietnam, hadden ze nog een bruiloft van een kennis uit onze tijd in Brunei. We hebben altijd contact via facebook gehouden, leuk dat Philine’s reis en de bruiloft zo samenvielen. Het was een hele belevenis – zo’n bruiloft in een andere cultuur, maar ook een groot contrast; een bruiloft in de upperclass van de Filipijnen na zes weken leven in armoede . In Vietnam is Philine drie weken wezen backpacken met Bregje. Backpacken is natuurlijk echt gaaf. Ik snap ook waarom mensen dit willen doen; even los van de dagelijkse dingen, nieuwe culturen en nieuw mensen ontmoeten. Het lijkt mij ook heerlijk, maar als ik dan alleen al zo’n backpack zie... en wat daar dan in past of vooral wat er allemaal niet in past... dan haak ik toch echt af. Gelukkig zijn er vele andere manieren om te reizen :)
Na twee dagen Nederland vloog Philine samen met Jens door naar Calgary. Vanuit een tropische klimaat naar de koude winter in Calgary; tja dat zal wel even wennen zijn..
Dat wordt veel bij de open haard zitten.. genoeg tijd om naar haar verhalen te luisteren.

Geloof en een Hoop Liefde

"Tja en dan komt de EO voor het programma Geloof en een Hoop Liefde (NPO2) een middag bij je op bezoek in Calgary ..." Dat was erg gezellig! In juli kreeg ik een berichtje van de redacteur die van ons leven in Canada wist via Philine (zij is een kleine vier jaar geleden met het EO programma “Bestemming Onbekend” naar de vuilnisbelt in Indonesië geweest…). Hij zocht mensen die geëmigreerd zijn of voor langere tijd in Canada wonen en vroeg mij of hij bij ons langs mocht komen… Een korte impressie van het leven van een expatvrouw met kinderen in haar thuisland. Zo kwam hij in augustus met een collega een middagje filmen bij ons thuis.
Wat is het gek om jezelf op TV terug te zien! Het was wel jammer dat Daan, die net in Rome zat, totaal niet genoemd werd (we hebben wel 3 kinderen!!). Maar overal was het vooral heel leuk; op de TV zie heel veel kleur en nog meer kleur (echt zoals ik toch ben..) en niet te vergeten een paar prachtige volwassen kinderen en daar word ik natuurlijk heeeel blij van...
o ja en ik moet bekennen; ik eet eigenlijk nooit hagelslag, pindakaas en stroopwafels :) alles voor TV!
http://www.npo.nl/geloof-en-een-hoop-liefde/07-10-2016/VPWON_1261307 (vanaf 24.24 min)
Nu is het extra leuk om in de Dutch Store te komen; erg leuk om daar te mogen filmen, ook echt veel lol met de Canadese dames daar gehad.

Kerk

In onze kerk; The Foothills Alliance Chrurch is ieder weekend vanaf de eerste Adventszondag een kerstviering; van een kindermusical tot theaterstuk. De kerk is vanaf die dag versierd met mooie kerstdecoraties en kerstbomen vol met allerlei lichtjes. Op 24 december zijn er ‘s middags drie diensten; ‘s avonds gaat eenieder met zijn familie en dierbaren uitgebreid eten om de volgende dag als ze wakker worden elkaar cadeautjes te geven.
De kerk zorgt goed voor de mensen die in de wijk wonen. Het hele jaar door zijn er acties om dingen te geven aan de mensen die dit nodig hebben. Met Thanksgiving kregen we allemaal een papieren tas met een boodschappenlijst mee naar huis om vervolgens de volgende zondag weer vol mee terug te nemen en uit te delen aan de mensen die dit goed kunnen gebruiken. Het is waardevol om zo te kunnen zorgen voor elkaar (het zijn de kleine dingen, die het doen ..).

LNG Canada Project

De afgelopen maanden stonden hier veelal in het teken van afscheid nemen, omdat het project twee jaar is uitgesteld. Er moesten voor het einde van dit jaar zo’n 90 mensen die voor het LNG Canada project werken weg. Dat is ongeveer de helft van de hele organsatie. Afscheidslunches, -borrels en -diners – het is belangrijk om goed afscheid van mensen te nemen, want het is al vervelend genoeg dat ze weg moeten. Zeker als mensen weg gaan en tot op heden nog geen andere baan hebben kunnen vinden, dat is erg moeilijk en lastig.

De aandeelhouders hebben besloten dat het goed is om het contract voor de bouw van het project opnieuw in de markt te zetten. We hadden een vrij goede deal met de Japanners gesloten, maar ja als je het niet opnieuw probeert weet je nooit of je de laagste prijs hebt. Met de markt die al een jaar of 2½ in het slop zit, kun je wel een kansje wagen. Enfin, het projectteam is weer harstikke druk (met de helft van de mensen!) om het contract om te schrijven en opnieuw te tenderen. Het houdt ons in elk geval van de straat. Gevolg is dat het bestaande contract met de Japanners opgezegd is en het daar aanwezige team begin volgend jaar naar Calgary verhuist.
Het werk in Kitimat is afgerond en zal niet weer worden opgestart totdat we definitieve goedkeuring voor het project hebben. Een gebied van zo’n 40ha is ontbost, afgegraven, opgehoogd en nieuwe visvijvers zijn aangemaakt om de zalm ruimte te geven (zie foto). Dit stuk ‘site preparation’ is bestemd voor de bouw van een mini-dorp (gestapelde containers) waar uiteindelijk de 5000 werkers, die het project moeten bouwen, gehuisvest gaan worden. De inwoners van Kitimat zijn ook zeer teleurgesteld, want zij wachten er al jaren op. Sommige inwoners hebben zelfs een bord in de tuin met “We want LNG Canada”. Een betere promotie kun je niet hebben…
Om het team een hart onder de riem te steken, geef ik Wim af en toe wat lekkers mee… Soms zelfgebakken taart of pepernoten en speculaas uit de Dutch Shop. (Ik bak wel zelf pepernoten en speculaas, maar heb niet genoeg Nederlandse bruine suiker om het voor het hele werk van Wim te bakken... Helaas want zelfgebakken blijft toch het lekkerste..) Een chocolade box doet het ook goed, deze is in een korte tijd op…

A White Christmas

Inmiddels is het hier winter en dit jaar is het weer bar. Dagen van -24C overdag en nachten van -28C wat ongelooflijk koud is. Als je even zonder handschoenen naar buiten loopt, vriezen je handen er bijna af. Het is een schitterend gezicht met de sneeuw; een schilderachtig plaatje met de witte daken van de huizen en witte naaldbomen. Een nadeel is het wel met auto rijden; de straten in de woonwijken veranderen snel in spekgladde ijsbanen. Echt opletten geblazen! Als ik de verhalen hoor van vriendinnen, die zich meerdere keren op een dag helemaal moeten inpakken om zo “winterproof” hun hond te kunnen uitlaten, ben ik blij dat Wim en ik geen hond (of iets anders wat uitgelaten moet worden ;) ) hebben.

Vanaf begin november begint hier echt de kerst. Je ziet steeds meer kerstversiering op straat. Je hebt hier eigenlijk maar twee vormen van versieren: het huis heeft geen tot weinig versiering of ze gaan voor the full package met alles erop en eraan; muziek, lichtjes, kerstversieringen, opblaas kerstmannen en rendieren… Alles wat ook maar een beetje met kerst te maken heeft hangen ze buiten. Veel Canadese huizen zijn van top tot teen versierd met kerstlampjes, die meestal rond 1 oktober aan gaan en blijven branden tot eind april. Ongelooflijk als je bedenkt hoeveel energie er in deze tijd verspild wordt. Toch blijft het wel een prachtig gezicht; zoveel lichtjes in de donkere dagen! We hebben in ieder geval “a White Christmas” ..

In de winkels zijn verkopen ze allerlei soorten luxe verpakte chocoladedozen; van Ferrero Rocher, Lindt tot Nestlé.. Weliswaar voor ongelofelijke hoge prijzen, wat we in Nederland deze chocolade zouden laten liggen... wetende dat je voor hetzelfde geld in Nederland, een heerlijke doos bonbons van Leonidas of Marco Osté (De banketbakker in Houten! :) ) van veel betere kwaliteit; kunt kopen!

Als ik in de auto rijd, genietend van de witte wereld om me heen en ShineFM op – de christelijke radiozender waar 24/7 Christmas music wordt gedraaid – dan krijg je wel het ultieme kerstgevoel :)
Op elke radiozender hoor je 24 uur per dag de meest uiteenlopende Christmas-songs met tussendoor de meest uiteenlopende “Happy family” Christmasstories en bijbehorende oproepen voor allerlei goede doelen. Men heeft dit heel slim bedacht, want het werkt goed op het gevoel tijdens deze dagen van luxe cadeaus en overdadige kerstdiners.
In elk winkelcentrum wordt er bij de kassa gevraagd: “Are you ready for Christmas?” Dat is wel schrikken als ze dat al in de tweede week van december aan je vragen en je nog lang niet weet wat je met het kerstdiner gaat maken. Alhoewel het scheelt dat we – sinds we in Canada wonen – ieder jaar ook bij ons thuis de traditionele kalkoen op tafel zetten.

Blackfriday

De inkopen voor kerst beginnen hier al op Black Friday! Black Friday is altijd de laatste vrijdag van november, voor de Amerikanen de dag na Thanksgiving. (Thanksgiving wordt in Canada in oktober gevierd). Waarschijnlijk kennen jullie de beelden wel van lange rijen voor winkels en een rennende menigte zodra de deuren opengaan om hun slag te slaan. De winkels hebben op Black Friday spectaculaire kortingen, soms tot wel 70% korting op de gehele collectie. Websites zijn die dag overbelast, want ook via de webshops kun je de grootste kortingen krijgen. Het is de start van je kerstinkopen. Echter niet voor mij, want ik had die dag het team van Wim te eten en dus geen tijd om nog even tussendoor naar de shoppingmall of op internet te gaan. In mijn tienerjaren heb ik nog weleens voor een winkeldeur gelegen om de eerste LP te bemachtigen van mijn popidool, maar nu ik bijna 50 ben laat ik het voor wat het is. Maar geen nood; vaak gaan de kortingen nog het gehele weekend door en hebben ze sinds 2008 the CyberMonday in het leven geroepen. De maandag na Black Friday is het online koopjesfestijn om de “twijfelend” shopper toch nog over te kunnen halen. Na CyberMonday is het even over met de sale, maar als snel volgt met tweede kerstdag de echte Big Sale dag genaamd Boxing day! Terwijl iedereen in Nederland bij zijn of haar (schoon)familie zit, wordt hier al vroeg de wekker gezet om op tijd in de shoppingmalls te zijn. Boxingday heeft oorspronkelijk niets te maken met het opruimen van alle cadeauverpakkingen of het wegdoen van cadeaus die ongewenst zijn. Het principe op deze dag is: je geeft een doos (box) met voedsel of kleding weg aan de minder bedeelden. Omdat je met kerst geniet van de overvloed, laat je op Boxing Day je geweten spreken en doe je aan liefdadigheid. Door de jaren heen is dat veranderd, want Boxing Day staat tegenwoordig vooral bekend vanwege de fikse uitverkoop in de winkels. Het vraagt wat geduld in de lange rijen, maar dan heb je ook wel wat met de hoge kortingen. Het levert je veel meer op dan struinen over meubelboulevards.
Zelf zijn wij tot nu toe iedere 2de kerstdag naar de bergen vertrokken, maar toch maken we nog wat van boxingday mee in de bergdorpen van de Rocky Mountains. Gelukkig blijft de uitverkoop tot 1 januari aanwezig, dus wie weet hebben we dit jaar nog tijd om ons slag te slaan.

Nu lijkt het net of het hier tijdens de kerstdagen allemaal om shoppen, cadeautjes en eten gaat. We geven elkaar ook steeds vaker met de kerstcadeautjes, zetten een grote kerstboom in huis, maken ons huis gezellig en maken voorbereidingen voor een heerlijk feestelijk diner. Heerlijk genieten! Maar daarnaast voor ons, christenen, betekent Kerst vooral de komst van Christus. Hij was de langverwachte Messias en Redder. De diepste betekenis van Kerst is dat God zelf de moeite nam om als mens naar deze aarde te komen. God koos deze weg om de mensheid te redden van zonde en onrechtvaardigheid. Jezus trad in woorden en daden op tegen de onrechtvaardigheid in deze wereld en keek om naar mensen aan de rand van de samenleving. De ultieme manier waarop Hij de overwinning op zonde en onrechtvaardigheid haalde was zijn dood aan het kruis. Kerst is het feest van het Licht. Jezus noemde zichzelf het Licht van de Wereld. In een vaak zo donkere wereld brengt Hij licht. Jezus kwam om ons opnieuw in contact te brengen met God. Maria’s baby werd geboren om te sterven, terwijl Hij de straf droeg voor onze egoïsme, die door de bijbelse geschriften ‘zonde’ wordt genoemd. Toen de volwassen Jezus stierf aan het kruis droeg hij de straf die wij verdiend hadden vanwege al onze zonde en daarna stond Hij op uit de dood om ons nieuw leven te geven. Jezus legde uit: ‘Want God had de wereld zo lief dat Hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft’. God kan je vriend worden als jij in Hem gelooft en vertrouwt dat Hij je zonde zal vergeven.

Daarnaast blijft het heerlijk om gewoon je voor je dierbaren een mooi cadeau te kopen, gewoon te laten zien dat je van ze houdt en dankbaar voor hen bent. Ik weet nog goed dat we zo voor het eerst kerst vierden in Japan (in 1995). In de kerk waar we toen zaten kregen we allemaal een cadeau. Ze deden dit uit liefde, omdat God ons eerst heeft liefgehad. We geven elkaar een cadeau, omdat God ons het beste en mooiste cadeau van alles gaf. Kerstmis is een seizoen van het delen, het geven, het houden van en dankbaar voor elkaar te zijn. Hierin blijft Jezus Christus centraal staan, dit is voor ons een dagelijks terugkerend iets, ons geloof is waar wij uit willen leven, we willen een volgeling van Jezus te zijn, Zijn liefde centraal zetten in alles. Dat gaat natuurlijk met vallen op staan, we zijn immers mens :) Sindsdien geven we met kerst de kinderen altijd een cadeautje; )

Terwijl ik dit schrijf ben ik druk bezig alles op te ruimen in huis voordat de kinderen komen. Alle kerstspullen staan weer volop te pronken. Ieder jaar is het weer een feestje om alles uit de dozen te pakken en neer te mogen zetten met alle leuke kerstspulletjes. Ik hou ervan :) De kerstboom blijft wel altijd een hele klus. Terwijl mijn broer een kerstboom in 1m30sec opzet, doe ik er een hele middag over, mede doordat ik onze kerstboom overlaad met strikken en kitsch ballen. Maar het resultaat mag er zijn: een echte EenGerdienBoom !

Vanwege de kou zit in de winter het dak van de TR250 dicht. Dat was toen we erachter kwamen dat de uitlaatgassen het interieur binnenkomen. Met het dak open merk je dat niet zo, maar ongeventileerd is het niet te harden. Met Jens er nu bij gaat het sleutelen voorspoedig. Een nieuwe uitlaatspruitstukpakking is al geïnstalleerd en nu maar hopen dat het euvel verholpen is. Inmiddels ook twee reserve carburateurs gereviseerd. De auto heeft er al op gelopen (stilstaand :) ), nu nog even de fijnafstemming voor elkaar krijgen.... Met sleutelen aan oude autos ben je altijd weer dankbaar dat dingen los geweest zijn; de bouten en moeren moeten tenslotte wel een beetje gangbaar blijven. Gelukkig kan ik iedere dag door weer en wind met mijn Porsche naar het werk, natuurlijk met -24C het dak dicht!

Inmiddels zijn Jens en Philine in Canada. Wat heerlijk om ze weer even heel dicht bij te hebben, maar dat gevoel zal helemaal compleet als Daan ook hier zal zijn. Daan vliegt zaterdag de 24ste. We kijken er allemaal naar uit. Heerlijk familytime, gewoon met ons gezin hier in Calgary zonder verplichtingen. We hebben plannen om de Rocky Mountains in te gaan waar Wim en de kinderen heerlijk gaan skiën en ik mij met een paar boeken terugtrek ergens bij een open haard. Bij de collega's (en hun gezinnen) van Wim merk je dat iedereen naar de kerstperiode uitkijkt; met name tijd doorbrengen met het gezin. Er worden veel plannen gemaakt, kinderen komen over, gezinnen gaan op homeleave of gaan op vakantie. Ook onder de Canadezen wordt er veel gereisd. Canada is groot en de vele families wonen verspreid door het hele land. Ja en Canada is groot! Dat is wat anders dan een uurtje rijden naar je familie in Nederland waar sommige al van moeten zuchten en kreunen. Anderen zoeken de warmte op in Hawaï, Mexico of Florida. Iedereen is in beweging tijdens deze periode.

Deze dagen mogen we weer het feest van Het Licht vieren, hoe je ook in het leven staat; je worstelt met werkeloosheid, gebroken relaties, ziekte of je zit te midden van een zware studie, je hebt zorgen om je kinderen, je ziet het niet meer zitten in deze wereld vol oorlog, angst, haat en geweld of je kunt juist wel gewoon heerlijk genieten van iedere dag. Wij zelf geloven dat er meer is dan je op deze aarde kunt zien.

“Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.”
Johannes 3:16

We wensen jullie een ieder fijne feestdagen en voor het nieuwe jaar Gods onmisbare Zegen! Of zoals ze in Canada zeggen; MERRY CHRISTMAS and a HAPPY NEW YEAR!

Lieve groeten en a Big Hug,
Wim en Gerdien, Jens, Philine en Daan

• 23 December 2016 - 20:19

Anneke:

Lieve Gerdien en Wim,
    jullie ook hele fijne dagen met elkaar!Geniet dat de kinderen er zijn.
    Mooi verslag weer, ik geniet er altijd weer van.

Groetjes, Anneke

• 23 December 2016 - 20:27

Ingrid:

Hi Gerdien,
    geniet van samen zijn met jullie gezin; qualitytime. Bij ons komen ook de kinderen met de feestdagen.
    Wat heb je jullie huis weer heerlijk mooi in de kerstsfeer gedecoreerd!

Fijne feestdagen en een gelukkig 2017
    Hartelijke groeten, Ingrid

• 23 December 2016 - 21:24

Gerrie Van Heuvelen:

Het is weer een mooi verslag geworden!
    Nu maar fijn genieten van elkaar kostbare dagen!
    Gezegende dagen lieve groeten mama

• 23 December 2016 - 21:30

Steluta :

Een mooi kerstfeest en een gezegend 2017 toegewenst! We hebben alweer van jullie mooi verslag genoten, we hopen dat jullie fijne dagen hebben met jullie gezin. Fam. Toolsema

• 24 December 2016 - 10:14

Ellen:

Bedankt dat we weer een beetje met jullie mee kunnen leven met dit verslag. Een bewogen jaar sluiten jullie af! Een fijne tijd met z'n 5-en en een zegenrijk 2017. Marc & Ellen

• 24 December 2016 - 16:39

Ronald:

Wat een mooi verhaal, jullie met ze allen ook hele goede dagen en gezegende kerstdagen

• 24 December 2016 - 16:40

Mies En Jan:

Leuk Briefje.Bedankt dat we zo met jullie mogen meeleven.
    Gezegende dagen met het hele gezin en een gezegend 2017.XXXXX

• 26 December 2016 - 18:51

Hilde Elberse:

Fijne dagen met zijn allen en een gezond en gezellig 2017. Sinds lange tijd weer eens een verslag gelezen.
    Kerstkaart bij ma gezien.
    Groetjes Hilde

• 27 December 2016 - 14:02

Guus En Aat Van Der Zwaard:

't Was weer genietend lezen over jullie belevenissen en veel Canadese kerst-omlijstingen.
    Gezegend nieuwjaar toegewenst en bij alle drukte en reizen toch veel blije dagen.
    Hartelijke groet, Guus en Aat.

• 27 December 2016 - 16:13

Marry Ravesloot:

Zoals mijn broer zegt: het was weer genieten!
    En ook jullie genieten van deze vakantie-periode, dat is zeker!!
    En ook langs deze weg Gods rijke Zegen voor het nieuwe jaar!
    Lieve groeten, papa en mama

• 21 Februari 2017 - 23:16

Nico Henrard:

Beste Wim & Lieve Gerdien,

Heb jullie belevenissen al een tijdje (stiekem ?) gezien. Bewondering voor iemand, die zoveel bruggen kan slaan en mensen tot elkaar kan brengen. Heb aan jou, Wim, een van de beste herinneringen in Shell.
    Terug in NL denken we nog vaak aan jou, speciaal omdat jij een voorbeeld bent van een echt christelijk mens, ondanks het feit dat wij al lang de religie hebben verlaten.
    Nogmaals veel dank voor je goede woorden na het verscheiden van mjn broer.

Altijd welkom hier in Brabant, waar we na 40 jaar weer terug zijn gekeerd.
    Met vriendelijke groeten,
    Nico & Marijke Henrard