Merry Christmas and a Happy 2015 - Reisverslag uit Calgary, Canada van WimenGerdien Ravesloot - WaarBenJij.nu Merry Christmas and a Happy 2015 - Reisverslag uit Calgary, Canada van WimenGerdien Ravesloot - WaarBenJij.nu

Merry Christmas and a Happy 2015

Door: wim en gerdien

Blijf op de hoogte en volg WimenGerdien

24 December 2015 | Canada, Calgary

Calgary, december 2015
Lieve mensen,
Alweer maanden voorbij sinds ons laatste blog in augustus. De tijd blijft voorbij vliegen, maar dat zal bij anderen niet anders zijn..
De laatste keer dat we schreven, ging ik naar Nederland naar Philine, die toen geopereerd werd aan haar neus/kaakholtes, dit is allemaal voorspoedig verlopen. Dat is een dankzegging waard.
In Canada terug kwamen Herman en Anneke (Gerdien’s broer en schoonzus) op bezoek, een mooie tijd met elkaar gehad. Leuk dat zij nu een kijkje konden nemen in ons Canadese leven. We konden ze laten zien hoe wij hier wonen en leven en zij konden lekker vakantie genieten.
Ook Calgary downtown bezocht, altijd weer leuk om hier dan de toerist weer uit te hangen. Ook bij Wim op kantoor even rondgekeken, Wim zijn kantoor zit in downtown Calgary en vanaf de 32ste verdieping heb je een geweldig overzicht over de stad. Voor Herman als (prof)fotograaf kan je dan echt je hart op halen! Hij kon zich natuurlijk ook volop in de de Rockie Mountains uitleven, www.hermanvanheuvelen.nl hier een kleine selectie van de vele bijzondere foto’s die hij heeft gemaakt, wij zijn er blij mee! Ook natuurlijk koffie drinken bij de Tim Hortons, de Canadese Starbucks ;) We zijn een paar dagen naar de Rocky Mountains geweest, allerlei bezienswaardigheden bezocht, Lake Louise, Lake Moraine, Banff, het blijft schitterend die mooie natuur. Verder nog wat andere trips gemaakt, Canmore een mooi bergdorp, aan het begin van de Rocky Mountains. Ten oosten van Calgary ligt Drumheller, daar heb je het Dinosaur Provincial Park. Het is een beschermd natuurgebied in Alberta en is tevens één van de rijkste vindplaatsen van fossielen van dinosauriës in de wereld. Het park ligt in de Badlands en ook vindt je hier de zogenaamde Hoodoos. Hoodoos zijn rotspilaren met een dakje, onstaan uit relatief zacht zandsteen met een hardere rotslaag erboven op die beter bestand is tegen de tijd en de elementen zoals wind en regen, waardoor je soort mannetjes met een hoed krijgt. Een apart gebeuren. Voor Herman zelf was het hoogtepunt om in Wim zijn Porsche 911 rond te kunnen rijden ...
Het is altijd leuk en bijzonder als mensen ons op komen zoeken. We hebben genoten van het bezoek van Herman en Anneke, komen we zelf ook nog eens ergens .

Tussen alles door, ook de tijd dat Herman en Anneke er waren, zat Wim vooral veel in Japan, vanwege onderhandeling voor het project. Het laatste wat nodig is om met het project de volgende fase in te kunnen is het hebben van een contract met een aannemersconsortium dat het project gaat bouwen. De lage olieprijs maakt het voor investeerders moeilijker, maar omdat de markt in een dip zit, helpt het juist wel om de onderhandelingen onder druk te zetten voor een goede deal. Nadat we eerst twee keer uit de onderhandelingen zijn gestapt en al serieus bezig waren om het werk bij anderen onder te brengen, gingen de Japanners en hun collega’s uiteindelijk overstag en konden we een acceptabel contract sluiten. We zijn klaar om door te gaan, maar het wachten is nu op de aandeelhouders om het benodigde geld bijeen te schrapen voor een finale investeringsbeslissing. Dat kan nog wel een jaartje duren. Gelukkig kunnen we in de tussentijd vooruit met allerlei nuttige zaken, zoals bomen kappen en het land verder bouwrijp maken.

Inmiddels is het hier winter, de winter is niet zo als anders, minder koud en minder sneeuw, zelf geniet ik daar erg van. Het is heerlijk weer, veel dagen van zon en schitterend de poederlaag van de sneeuw op de bomen en de huizen.. een schilderachtig plaatje..

In Nederland werd er tot 2 keer toe een steen door de ruit gegooid, Philine zat de eerste avond alleen in de kamer, toen er in eens iets door het raam vergegooid, ze dacht dat er letterlijk op haar geschoten werd, een heel schrik op zich, niet wetende wat er gebeurd was.
De volgende avond waren er 2 vriendinnen van mij bij haar op bezoek en precies op het zelfde tijdstip werd er weer een steen door de ruitgegooid, nu helemaal door door de dubbele beglazing. De steen lag op de paarse bank (voor vele een begrip!) en de gehele woonkamer was bezaaid met glas. Het was een vreselijke klap en schrik voor de dames! Politie gebeld en één van mijn vriendinnen bleef bij Philine slapen, het was natuurlijk erg schrikken voor Philine, ze voelde zich dan ook lange tijd niet veilg in haar eigen huis. De jongens, Jens en Daan hebben meteen hun biezen gepakt en om de beurt op hun zus(je) ‘gepast’, ontzettend vervelend voor Philine. Met dit soort berichten zit je gewoon te ver weg, gelukkig vertelde Philine direct wat er gebeurd was, we skypen of bellen dan gelijk. We willen dit soort dingen ook graag weten van elkaar, we geloven als christenen dat de Here God overal is en voor ieder voor ons zorgt, we bidden voor elkaar en weten dat dat goed, dat wil natuurlijk niet zeggen dat ons daarom niets gebeurd, wel weten we dat de Here God erbij is in de mooie, de goede dingen van het leven, maar ook in de moeilijke en verdrietige dingen van het leven. Dat geeft ons ook rust en vrede voor elkaar. Natuurlijk blijf je op het moment dat er iets vervelends gebeurt met het thuisfront je het liefst direct het eerste vliegtuig naar Nederland zou willen nemen. Dat is altijd een overweging, soms is het direct duidelijk en stap je gewoon in het eerst volgende vliegtuig, soms weet je het niet wat wijsheid is. Je moederhart zegt eigenlijk direct; ik pak het eerst volgende vliegtuig, maar of dit altijd de juiste beslissing is. Het voelt soms als of je in een spagaat zit. Dat voelt vervelend, maar daar moeten we mee dealen.

Toen Wim langere tijd in Japan was, besloot ik eerder naar Nederland te gaan. Ik zou sowieso al naar Nederland gaan om van daar vanuit een reis te gaan leiden voor een zendingsorganisatie. Nu ging ik iets eerder dan gepland, meteen ook fijn om weer thuis in Houten te zijn en Philine gezelschap te houden. Wim zou ook naar Nederland komen om daar een week te werken, maar dit pakte anders uit. Omdat hij niet opschoot met de onderhandelingen, belde hij op dat hij nog weer 10 dagen langer in Japan moest blijven, dus voorlopig geen Wim in de buurt. Toen hij later toch naar Nederland kwam kon hij alsnog mee met dezelfde zendingsreis, dat was een gebedsverhoring!
Deze zomer mocht Jens zijn Acedemische Bachelor of Sience voor Mechanical Engineering halen, 1 september is hij verder gegaan met zijn Master voor Voertuigtechniek (de appel valt wel heel dicht bij de boom ). Omdat we de uitreiking gemist hadden, hebben we hier in Calgary met z’n allen nog een keer het feestje opnieuw gevierd met een heerlijk culinaire diner.

Uiteindelijk hebben we een bijzondere en indrukwekkende reis gemaakt voor de zendingsorganisatie. Vanwege het geheime karakter, kunnen we weinig over deze reis in deze nieuwsbrief schrijven. Dit keer had Gerdien de leiding over deze reis, dit was voor haar de eerste keer, maar dit ging haar goed af, ook hier komt haar veel kleurigheid op allerlei gebied goed van pas! Het blijft bijzonder om door een gebeds- en bemoedigingsreis iets te kunnen betekenen voor andere christenen, een zegen voor hen te kunnen zijn terwijl wij ons zelf ook gezegend voelden om dit te mogen meemaken.

Nu zijn we alweer wat weken in Calgary, de winter zet nog niet echt door wat sneeuw betrefd. (alhoewel ik toch al aardig heb kunnen sneeuw schuiven  )
Het is heerlijk buiten, wel erg koud, de komende dagen – 17 C en als de wind verkeerd staat zal het kouder aan voelen, daarnaast ligt er genoeg sneeuw in de Rockie Mountains om te kunnen skiën. We horen via het nieuws dat in de skigebieden in Europa en Amerika te weinig sneeuw is gevallen om echt goed te kunnen skiën.. Dus wees Welkom in Calgary!

De kerstdiners en lunchen hebben we inmiddels achter de rug, ook het jaarlijkse LNG Canada feest gehad met als thema de Roaring Twenties, Wim heeft deze weken kleine trips naar Vancouver en Kitimat gemaakt. Ook in de kerk mooie kerstmusicals gehad, de gehele maand december hebben ze hier kerstvieringen, zeer muzikaal , creatief en professioneel, nu nog op de 24ste 3 kerst(middag)diensten, de avond is hier belangrijk voor de familie ;) Ons huis is helemaal Christmasproof gemaakt; de jaarlijkse boodschappen die ik bij The Dutch shop haal, een klein winkeltje ergens aan de andere kant van de stad, waar je allemaal Nederlandse producten kunt kopen. Naast de expats kopen hier ook vooral veel mensen die vanuit Nederland naar toe zijn geemigreerd zijn en gewoon ook rond Sinterklaas pepernoten willen eten of iedere week wel een stroopwafel bij de koffie willen hebben. Zelf ga ik alleen als de kinderen komen, om zo wat extra Hollandse dingen bij de ontbijttafel te hebben. Daarnaast ook erg handig voor de oliebollenmix voor het einde van het jaar  Als je weer gewest bent, lijkt het net even of je bij de AH om de hoek bent geweest! Geeft toch een heerlijk gevoel!
De kinderen zijn inmiddels ook aangekomen in Canada. Heerlijk qualitytime met elkaar!

Ook in Canada komen de berichten door van IS, Syrie, Irak, de vluchtenlingenstroom naar Europa en de schietpartij en gijzelingen in Parijs, de onrust in Brussel. Je merkt wel dat het op het nieuws komt, in Canada worden voor het eind van het jaar 10.000 vluchtelingen verwacht. Ze komen per vliegtuig van uit Libanon. Het lijkt allemaal goed georganiseerd, maar dit kan natuurlijk ook als het meer gedoseerds gaat, de mensen krijgen direct een Canadese residency permit en een toelage om te leven. Onze kerk is ook bezig met 2 vluchtelingen gezinnen hier heen te halen en gezamenlijk te sponsoren. Toch lijkt het in Nederland dat je er meer mee wordt geconfronteerd, vooral via de media. Je merkt de verwarring in Nederland en ik denk dat dit in heel in Europa is. Soms opgeklopte emoties worden in de media uitvergroot, mensen komen tegen over elkaar gaan staan en weten soms niet meer wat ze moeten doen. Toch is het goed ook om voor de vluchtelingen klaar te staan, op afstand of dichtbij. Uiteindelijk is de liefde van Christus het enige afdoende antwoord op de haat en de angst die overal oplaait.
“Darkness cannot drive out darkness: only light can do that. Hate cannot drive out hate: only love can do that.”
Martin Luther King Jr.

Deze dagen mogen we weer het feest van Het Licht vieren, hoe je ook in het leven staat; je worstelt met ziekte, werkeloosheid, gebroken relaties, of je zit te midden van een zware studie, je hebt zorgen om je kinderen, je ziet het niet meer zitten in deze wereld vol haat en geweld, of je kunt juist wel gewoon heerlijk genieten van iedere dag. Wij zelf geloven dat er meer is dan je op deze aarde kunt zien,

“Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.”
Johannes 3:16

In de bijbel lees je over al die moeilijke dingen, ziekte, worstelingen van het leven, oorlogen en natuurrampen, deze dingen staan daarin beschreven. Natuurlijk benauwt het je allemaal wel eens, hoe zal dit allemaal verder gaan in deze wereld? Voor ons als christenen, houden we onze Hoop op Christus gericht! Wij geloven dat Hij onze Redder is. Eens zal Hij terug komen naar deze aarde en alles nieuw maken. Fijn dat we deze dagen mogen vieren dat Hij ruim 2000 jaar geleden naar de aarde is gekomen om een ieder van ons te redden, veel dingen begrijpen we niet, maar we kijken uit naar Zijn wederkomst!

We wensen jullie een ieder fijne feestdagen en voor het nieuwe jaar Gods onmisbare Zegen! Of zo als ze in Canada zeggen;
MERRY CHRISTMAS AND A HAPPY NEW YEAR!
Lieve groeten en a Big Hug,
Wim en Gerdien, Jens, Philine en Daan

• 24 December 2015 - 08:15

Marcel Krijgsman:

Prachtig! Heerlijk om weer iets van jullie te vernemen en amen. Goede kerst toegewenst en groetjes. Marcel

• 24 December 2015 - 08:53

Els:

Lieve familie, wat heerlijk dat jullie met deze dagen bij elkaar zijn! Leuk om zo over jullie leven te lezen, was weer mooi verslag!
    Overigens een echt GERDIEN thuis! Geniet ervan!

Fijne feestdagen en Gods zegen voor het jaar 2016!
    Els

• 24 December 2015 - 08:57

Ingrid:

Gerdien, wat een geweldige decoratie heb je weer in huis, heerlijk om te zien! Echt heerlijk om met Wim en de kinderen deze dagen te zijn! Geniet van elkaar.
    Jullie ook mooie feestdagen en goed 2016!

Wij gaan misschien weer verhuizen ;)

Hartelijke groeten, Ingrid

• 24 December 2015 - 09:14

Mama Van Heuvelen:

Lieve kinderen ,
    Wat is het weer een kleurrijk verslag !!!
    Fijn dat nu de kinderen er zijn ga er van genieten !
    Hele mooie dagen samen en veel heil en zegen voor het komende jaar!!!
    Lieve groeten mama van Heuvelen.

• 24 December 2015 - 10:12

Claudia :

Hoi Lieve familie,

Wat leuk weer wat te lezen van jullie! Er is toch weer een hoop gebeurd in die maanden zowel positief als negatief. Maar gelukkig dat God overal aanwezig is en dat we daar zeker op mogen vertrouwen.

Wat ziet je huis er weer mooi en kleurrijk uit (zo Gerdien :) echt heel leuk!!

Fijn dat jullie lekker samen zijn deze dagen ik hoop je volgend jaar te gaan zien!

HEEL VEEL GELUK, LIEFDEVOL, GEZOND EN GEZEGEND 2016

Dikke zoen,
    Claudia en kids xxx

• 24 December 2015 - 12:27

Guus En Aat Van Der Zwaard:

Boeiend om jullie verslag - weer - te lezen. We wensen jullie met je kinderen - soms dichtbij,
    soms veraf - ook gezegende kerstdagen ('t kan nog net op 24/12 om 12.30 uur) en vreugde
    en gezondheid in 2016.
    Hartelijke groet, Guus en Aat, Aalsmeer.

• 24 December 2015 - 14:07

Leo En Coby:

Lieve Gerdien en Wim

Wat schrijven jullie weer een mooi verhaal!
    Fijn om te lezen! Wat maken jullie toch veel mee!
    Heerlijk dat Herman en Anneke er waren! Mooie foto's.
    Best spannend om een reis te leiden , maar organiseren is jou wel toevertrouwd.
    Daar hebben wij ervaring mee. Denk maar aan de woensdagen van de afgelopen tijd!!!
    Wat heerlijk dat kinderen er nu zijn!
    Fijne dagen samen en een gelukkig en gezond. 2016
    Lieve Gr Leo en Coby

• 24 December 2015 - 15:57

Has Ter Braak:

Dank je wel voor je mooie verhaal en de prachtige foto's! Gerdien je bent ook daar even kleurig; prachtig. Wim, wat een mooie Porche! Kerst is bij jullie een veel groter festijn dan bij ons. Maar wij gaan vanavond voor het eerst de kerstwandeling maken met levende kerstfiguren. Wens jullie een goed kerstfeest en een gezegend nieuw jaar.

• 24 December 2015 - 17:04

J.Heming:

Lieve Gerdien en Wim. Echt fijn om alles te lezen wat jullie meegemaakt.Het leven van een Christen
    is niet saai. Wij leven met elkaar mee,een heerlijk gevoel.God gaat overal met ons mee.
    Het plan van de gemeente is door de raad goedgekeurd met 1 stem verschil,dus wij moeten verhuizen.
    Een gezegend kerstfeest en goed 2016.Mies/Jan

• 25 December 2015 - 20:09

Margrietha:

Beste allemaal,
    Leuk je verslag weer te lezen...
    De allerbeste wensen voor het nieuwe jaar en een hartelijke groet vanuit Berkel.
    Groetjes, Edwin Margrietha, Erik, Leanne en Marlies.

• 26 December 2015 - 01:02

Marry Ravesloot:

We leven en bidden met jullie mee ook in het nieuwe jaar! Nu mogen jullie heerlijk genieten van de Kerstvakantie met de kinderen. Liefs (o)pa en (o)ma