The Rocky Mountains en nog meer Rocky Mountains - Reisverslag uit Calgary, Canada van WimenGerdien Ravesloot - WaarBenJij.nu The Rocky Mountains en nog meer Rocky Mountains - Reisverslag uit Calgary, Canada van WimenGerdien Ravesloot - WaarBenJij.nu

The Rocky Mountains en nog meer Rocky Mountains

Door: Wim en Gerdien

Blijf op de hoogte en volg WimenGerdien

05 September 2014 | Canada, Calgary

Als eerst willen we iedereen bedanken voor de vele felicitatiekaarten, felicitaties via mail, whatsapp en social media. Ook de kado's via de post of gewoon in de koffer van onze vriendin Joke, een wonder dat ze nog zo soepeltjes door de douane mocht! ;) Zo voel je ondanks dat je zo ver weg woont en ver weg van je kinderen, familie en vrienden bent toch wel jarig! De dagen rond mijn verjaardag heb ik in de Rocky Mountains doorgebracht. Wim moest die week naar Kitimat en Vancouver, gelukkig was mijn vriendin Joke er, ze is hier voor 2 weken bij ons in Canada, dus hoefde ik niet alleen mijn feestslingers op te hangen. Die feestslingers zijn we dus in Banff en lake Louise gaan ophangen... Feest gevierd tussen de hoge bergen en blauwe meren in. Wie mij goed kent, had toch nooit verwacht dat ik zelfs ook mijn verjaardag in de natuur zou door brengen... Zelf ben ik het meest verbaasd; geef mij maar een kleurrijke stad, een gezellige markt en een heerlijk terras... Uiteindelijk blijk ik toch nog iets in me te hebben, dat ik van deze Rocky Moutains kan genieten, misschien komt dit met de jaren.. Wim zijn verjaardag was een kleine week later; dus we hadden een hele feestweek hier!

In juli in Nederland een heerlijke tijd van feest gehad. Philine mocht 11 juli beëdigd worden als verloskundige en haar diploma in ontvangst nemen. Een bijzonder mooi moment, waar we met trots en dankbaarheid op terug kijken. Diezelfde dag samen met wat naaste familie en vrienden met elkaar uit eten geweest. De week ervoor een mooi feest gehad voor familie en vrienden, alles in het teken van de geboren verloskundige! (taalgrapje J) Daarnaast was er die avond, 5 juli de WK voetbal wedstrijd Nederland - Costa Rica; gelukkig ondanks de verlenging en de strafschoppen won Nederland deze wedstrijd. Toch fijn om een het afstudeerfeest zo te kunnen afsluiten! ;) Philine heeft nu tijdelijk als waarnemend verloskundige werk in Hoofddorp en in Houten. Daarnaast is ze aangenomen bij de Verloskunde acedemie om kraamverzorgende bepaalde trainingen te geven. Dit deed ze al als 4de jaars, nu is ze voor vast daar voor aangenomen. Ze hoopt nog op een vaste aanstelling als verloskundige. Ze is als een vis in het water in haar werk, fijn om dat te zien.

De tijd in Nederland was kort en hectisch, daardoor veel mensen niet echt gesproken, dat blijft iedere keer weer een race tegen de klok, lastig dus.
Jens en Daan vlogen met ons mee, terug naar Calgary. Na een lange vlucht door de verschillende tijdzones en één nacht in ons eigen huis, gingen we direct een rondreis maken naar Vancouver en de Rocky Moutains. Philine ging gelijk na haar beëdiging, als waarnemend verloskundige aan het werk. Fijn dat ze die mogelijkheid heeft, jammer voor ons dat we haar moesten missen met onze rondreis.

De rondreis in Canada was schitterend, met onze eigen auto, reizend naar Vancouver, een geweldige wereldstad en favouriete stad van Canada. Hier zijn we ruim 2 dagen geweest. Naast de gebruikelijke toeristische attracties, had Wim nog een proefrit met de nieuwe Tesla geregeld. Terwijl alle mannen onder de pannen waren, kon ik nog tijd doorbrengen in de bekende "shop" Robsonstreet van Vanvouver. Via Whistler; het populaire skigebied van BC, naar de prachtige nationale parken Wells Gray Provincial Park, Clearwater, Jasper, Icefields Parkway, Lake Louise en Banff, kortom The Rocky Moutains!

De Rocky Mountains, kortweg de Rockies en ook wel het Rotsgebergte genoemd, vormen een groot hooggebergte in het westen van het Noord-Amerikaanse continent. De Rockies beslaan een gebied met een lengte van meer dan 4800 km vanaf New Mexico door de Verenigde Staten naar Canada en Alaska.

Erosie door water en gletsjers heeft het gebied sindsdien omgevormd tot diepe valleien en steile bergtoppen. Tegenwoordig zijn grote stukken van de bergketen beschermd als nationale parken en bosgebieden. De Rocky Mountains zijn een populaire vakantiebestemming voor wandelaars, kampeerders, bergbeklimmers, vissers, jagers en skiërs.

Genietend van alle natuurschoonheden, bergen, watervallen, meren en niet te vergeten de wilde dieren die er rond lopen... op internet kun je lezen; " Een schitterende autorondreis waarbij u de belangrijkste nationale parken van het westen van Canada ziet. U rijdt langs schitterende meren, sneeuwrijke bergtoppen, diverse eilanden en adembenemende flora en fauna. U kunt mooie tochten maken, zowel lopend als op de fiets. Hoogstwaarschijnlijk ziet u beren, elanden, adelaars en andere wilden dieren. U heeft de reis van u leven..." Nou moeten we eerlijk bekennen dat wij meer van de zon, zee en leuke stedentrips vakanties zijn, dus als ik voor mijzelf spreek, zette ik mijn vraagtekens of dit echt wel zo geweldig zou zijn zo'n natuurvakantie.

Nu ruim 4000 foto's verder, ruim 3000 km erbij op de teller van onze Lexus en zittend op ons terras in Calgary, kunnen we terugkijken op een geweldige vakantie! Ongelooflijk mooie natuur, ongekend helderblauwe meren en vooral al de wilde dieren die we onderweg hebben gezien was overweldigend! Elanden, berggeiten, berg marmotten, eekhoorns in alle soorten en maten en een Black bear met jong en 2 Grizzly beren.. echt geweldig mooi en indrukwekkend als je in het wild een beer tegen komt.. en dan te weten dat we er niet een zijn tegen gekomen! (voorproefje voor als we in Kitimat gaan settelen). Ondertussen kunnen we wel een een fotoboek aanleggen van alleen alle wilde dieren die we hebben geschoten, wel te verstaan met onze camera's! Geschoten in alle standen en van alle kanten uitvergroot, blijft leuk!

Het was ook heerlijk om qualitytime met de jongens te hebben, via de whatsapp deelden we ons avontuur met Philine, zo was ze er toch een beetje bij ;0
Daan en Jens zijn allebei weer terug naar Nederland. Daan na ruim 2 weken en Jens na ruim 3 weken. De stilte is daarna altijd extra wennen, maar vooral het weer gescheiden zijn van de kinderen blijft lastig. Mijn hart huilt de dagen er na altijd.

Het is hier volop zomer, het is heel erg warm, 35C met veel wind en na 20.00 is het vaak te fris om echt buiten te zitten. We raken steeds meer ingeburgerd in de Canadese samenleving; we zijn nu in het bezit van een echte big BBQ, waar je in een keer 30 hamburgers op kunt bakken (er staat niet bij hoe groot de hamburgers zijn).. Kunnen we ons nu ook storten op de grote 5 kiloknallers BBQ vleespakketten, die je overal in de supermarkt goedkoop kunt kopen. Ik moet zeggen dat ik niet weet of we hier echt ooit aan gaan beginnen hoor ..

Daarnaast hebben we nu allebei ons Canadese Rijbewijs gehaald (een hele geruststelling!) Wim heeft eerst zijn rijtest/examen gedaan. Wanneer je van de provincie Alberta goedkeuring hebt gekregen om te mogen afrijden, kun je via de website van het registratiekantoor een afspraak maken om af te rijden. Jullie denken misschien dat het gewoon om een normaal rijexamen gaat; nee, hoor; ten eerste zijn hier andere regels dan in Nederland. Ten tweede op je rijtest moet je gewoon alles strikt doen; zo niet krijg je strafpunten; 0, 5 of 10 strafpunten, op bepaalde andere punten betekent het gewoon fout is gewoon gezakt! Rij je dus bij een playground 50 km i.p.v 30 km, you failed! De strafpunten gaan echt over zaken zoals het niet strikt bij een stopbord 2sec te hebben gestopt! (10 stafpunten!) niet goed in je spiegel gekeken (10 punten eraf!) ik zal straks over mijn afrijden in detail treden. Daarnaast kun je kiezen tussen 2 testen;

1. Een level 5 GDL (General Driving Licence) Basic; de basis test duurt 30 min en daarbij hoef je minder vaardigheden te hebben. Als je deze test kiest en afrijdt, mag je nooit rijden met meer dan 0% alcohol, krijg je 8 punten voor je rijbewijs; deze punten kun je verliezen door te hard rijden of andere overtredingen. Daarnaast mag je geen andere mensen les geven. (Wat heel normaal is hier in Canada, vooral ouders geven hun kinderen zelf autorijles)
2. Als je voor de level 5GDL Advance Exit Roadtest gaat (duurt 60 min!) en deze haalt; mag je met maximaal 0,5% alcohol rijden, krijg je 15 punten en mag je anderen les geven.

Afijn Wim was gezakt; 42 waar hij 40 mocht rijden(!) echt! Niet bij linksaf slaan de linkerrijstrook aan gehouden of bij het rechtsaf slaan de rechtse rijbaan hebben gehouden, het inhouden bij straten van rechts terwijl je op een voorrangweg zit, het optrekken van 30 naar 50 bij het verlaten van een ‘school zone’, niet wetende dat de school zone een deel was van een grotere ‘playground zone’ (ook 30km/h!).

Nog even discusie gehad met examinator, waarom het nodig is als Nederlander te moeten afrijden, zelfs nadat je al maanden hier legaal rondgereden hebt. Toen Wim dus gezakt was, zei de eximinator: "Zie je wel dat het nodig is om af te rijden!"(?) Afijn de volgende dag ging Wim gelijk weer op voor de level 5GDL Advance Exit Roadtest, ongelooflijk Wim kon gewoon hetzelfde ritje met dezelfde examinator doen! Wim PASSED! De examintor was verrast, hij had nog nooit iemand gehad die zoveel in één dag had bijgeleerd!

Toen moest ik nog... direct terug uit Nederland dezelfde dag nog de aanvraag ingediend. Zo kon ik de gehele vakantie met iemand naast mij rijden.. dat is verplicht als je een student driving licence krijgt. Toen we terug kwamen kreeg ik een week later goedkeuring om te gaan afrijden. Wat zag ik er tegen op! Wim bedacht om zijn rondrit te gaan oefen; hij kreeg ook 2 x dezelfde rit. Zo gezegd zo gedaan! 2 x deze rit gedaan en alle puntjes op de i te zetten. Maar ja waarschijnlijk zou ik toch niet dezelfde rit krijgen, dus de dagen ervoor gewoon strak gereden (helemaal volgens de regels!), waar ik ook naar toe moest rijden.

Uiteindelijk heb ik afgereden, vlak van tevoren nog bedacht of er nog uitweg mogelijkheden waren om er onder uit te komen; misschien Wim met een blonde pruik, als mij te laten verschijnen ;) afijn, je gelooft het niet, maar ik kreeg gewoon dezelfde rit! Wel met een andere examinator, maar who cares? Wat kon er nog mis gaan! Nou, het begon al bij het begin; of ik even wilde laten zien waar de Hazard Lights in de auto zaten; de Hazard Lights? Had ik alles zo geoefend! Maar waar deze Hazard Lights zaten? De examinator dacht dat het de zenuwen waren, dat heb ik maar zo gelaten.. ik wist eigenlijk gewoon niet waar ze zaten. De verdere rit ging eigenlijk heel goed, extra in de spiegels kijken, goed aan alle borden gehouden, niet afslaan op de busbaan, 30 km bij playground, bij schoolzone gewoon 50 km, omdat ik nu precies in the schoolholidays afreed; of toch niet; nee er waren scholen die gewoon al school hadden, dat zag je aan de vlag die uithing.! Welke vlag, wat voor een vlag en vooral waar hangt deze dan? Nou, dat zou ik zelf wel zien.. En ja, daar zag ik het schoolzone sign staan, zoekend zag ik vrij direct een grote Canadese vlag waperend op het schoolplein, voordat ik het bord passeerde kon ik terug naar de 30 km/h en doorrijden. Die had ik in ieder geval goed! Aan het einde van de rit kwam ik weer bij een schoolzone, ik kon gewoon 50 km blijven rijden. Nergens een vlag te bekennen, de bocht om en daar was een knipperd bord met de cijfers 30! Ik terug naar zijn 30km! Fout! Was overbodig; bord staat gewoon altijd aan, ook tijdens de holidays, maar geen school betekent gewoon 50 km! Afgestraft voor het onnodig ophouden en hinderen van het verkeer. Kun je het nog allemaal volgen? Om een lang zwetend uur kort te maken, toen we aan het einde van de rit kwamen en ik alles had gedaan, zei de examinator: First of all, You are a very good driver! Vervolgens kreeg ik een heel verhaal over wat ik niet goed had gedaan. Ik was in ieder geval alle dingen die ik hierboven heb beschreven, steeds 10 strafpunten kwijt; ook voor het niet weten waar de Hazard Lights zaten! Aan het einde van de rit mijn hand niet goed aan het stuur gehouden en te dicht ingeparkeerd; 20 strafpunten.. Uiteindelijk 70 strafpunten, de examinator was verbaasd, ik was zo'n very good driver en dan door al die kleine dingentje toch nog op 70 strafpunten.. Waar in het systeem klopt het dan niet? Tot slot; " Your PASSED the test!". " Congratulations! It 's exceptionally that somebody passed by the first exam!" Maakt mij allemaal niet uit; ik was gewoon geslaagd! In het registratiekantoor keken ze zeer verbaasd aan; "You passed? " Was het omdat ik blond was of was het echt " exceptional"? Met het behalen van onze Canadese riibewijzen, betekent het gelijk dat je ook niet meer in het bezit bent van je Nederlandse rijbewijs. Er gaan allerlei wilde verhalen over, dat als we straks in Nederland wonen weer op nieuw moeten afrijden en theorieexamen moeten doen. Op internet staat bij de overheidswebsite dat je gewoon je rijbewijs terug kunt krijgen, zo gauw je weer in Nederland registreerd bent. We wachten het maar gewoon af. Komt tijd; komt raad!

Het leven in Canada gaat door, ook hier komen alle dingen die in de wereld gebeuren groot in het nieuws. Toch heb je soms het gevoel alsof je hier in Canada alles van een afstand meekrijgt. Via internet volgen we het Nederlandse nieuws en soms een talkshow. Ook het vreslijke gebeuren met de MH17, een vlucht waar we zelf ook vaak mee gevlogen hebben; zelfs afgelopen februari nog. Ook Shell collega's van Wim zaten op de vlucht; waarvan 3 gezinnen en een man alleen, ook ouders van een collega, die op vakantie zouden komen naar Maleïsie. We kennen de mensen niet persoonlijk maar het komt gewoon dichtbij, dat geldt voor het hele Nederlandse volk. Wat we dan ook zagen in de internetbeelden dat de saamhorigheid groot was in Nederland. Goed dat je van tevoren niet weet hoe de volgende dag er uit ziet.. de één vecht voor zijn leven tegen kanker, de ander gaat op vakantie en keert niet meer terug. De ander wordt uit zijn huis en land gedreven, omdat ze zich niet tot de Islam bekeren of geld willen betalen. Hoe betrekkelijk en kwetsbaar zijn wij als mens.

Wim is weer volop aan het werk. Alweer in Kitimat en Vancouver geweest. Soms is Wim zo druk met het heen en weer vliegen, dat hij zo als laatst bij de incheck balie van Aircanada in Vancouver stond en maar niet begreep waarom hij niet op de vlucht stond naar Calgary stond, uiteindelijk toen maar een ticket gekocht. Toen hij op kantoor kwam, keek zijn secretaresse wel heel verbaasd, ben je er nu al? Wat bleek, hij had bij de verkeerde vliegtuigmaatschappij gestaan, zij had Wim op Westjet geboekt, Wim was heen met een privevliegtuig van Shell gevlogen en had alleen een ticket voor de terugreis. Er komen steeds meer nieuwe mensen voor het LNG Canada project naar Canada, maar ook naar Yokohama. Komende vrijdag (4 september) moet Wim naar Yokohama. Ik ga dan mee. wel zo gezellig om af en toe mee te reizen. Voor ons ook veel herinneringen van de tijd toen we in 1995 bijna 3 jaar in Japan hebben gewoond. Natuurlijk aan een heel ander deel, maar lijkt mij erg leuk om daar weer eens rond te mogen kijken.. Daarnaast ook goed om wat collega's te ontmoeten, sommige kennen we al van andere postings; de Shell wereld is klein! Joke, onze vriendin vliegt na een kleine 2 weken morgen ook weer naar Nederland. We hebben een heerlijke tijd met elkaar gehad. Rocky Moutains bezocht, de toerist uitgehanfen in Downtown Calgary, feest gevierd (verjaardagen van Wim en mij!) en heerlijk in mijn atelier gewerkt.

In de kerk, die we al vanaf november bezoeken, hebben we een welcomelunch gehad, samen met een paar andere gezinnen die nieuw zijn. In september begint ook hier het nieuwe seizoen. Nieuwe cursussen, workshops enzo. Goede momenten om mensen te leren kennen. Tijdens de lunch werden we wegwijs gemaakt in de kerk, ongelooflijk hoe groot deze is; 3 diensten van zo'n 600 mensen, eigen kleuterschool erbij, daarnaast hebben ze een eigen catering en zijn er zo'n 30 mensen in vaste dienst, waarvan 14 pastors. Een heel bedrijf dus en heel professioneel . Ook hier leer je dingen vanuit de Canadese cultuur, zo was er voor de vrouwen van de kerk een BBQ. Op de uitnodiging stond; "bring a Chair and don’t forget your Toonie! ". Thuis maar even gegoogled wat ze hier mee bedoelden; een Toonie is een woord voor een Canadese 2 dollarmunt. A Loonie is een ander woord voor een Canadese dollar! Ook weer geleerd! Verder hebben we meegedaan met een rugzakken actie voor gezinnen die met weinig moeten doen. Het is te vergelijken met de schoenendoosactie in Nederland. Je krijgt een lijstje met 4 soorten rugzakken; kleuterschool, lagere school, onderbouw en bovenbouw middelbare school. Alles moet je nieuw kopen; goede zaak, want als je het doet moet je het ook goed doen. Het is een succes! Het is in heel Calgary een succes! Ik heb mezelf uitgeleefd met een Hello Kitty tas en alles wat daarbij hoort, sentiment van de tijd toen Philine nog klein was en wij in Japan woonden! Hello Kitty is in Japan wat Nijntje in Nederlander is.

Inmiddels is de eerste sneeuw al weer aangetroffen in Canada; in het zuiden van Alberta, gelukkig heeft Wim voor zijn verjaardag een echte Canadese muts gekregen, hij is klaar voor de winter! Ik geloof ik nog niet.. ;(

http://globalnews.ca/news/1542251/parts-of-southern-alberta-hit-with-first-snow-of-the-season/

Onze kijk op het Canadese leven blijft subjectief, daarbij dus ook deze blog. Bij deze blog een heel aantal foto's van onze reis in de Rocky Moutains; nog geen 10 % van wat we geschoten hebben, dan is het maar weer een klein aantal ;) in ieder geval willen we jullie mee laten genieten van waar wij nu wonen!

Voor nu een Big Hug!
Wim en Gerdien

  • 05 September 2014 - 07:09

    Marcel En Suzan:

    Beste Wim en Gerdien,
    Wat een geweldige belevenissen zeg. Fijn dat jullie nu beiden gewoon zelfstandig kunnen autorijden daar en wat meer bewegingsvrijheid hebben. Prachtige vakantie genoten, heerlijk.
    Groetjes,
    Marcel en Suzan

  • 05 September 2014 - 09:47

    Helene:

    Superleuk om te lezen en de foto's nodigen wel uit om te gaan sparen voor een ticket:)
    xxx

  • 05 September 2014 - 10:07

    Gerrie Van Heuvelen:

    Wat is het weer een mooi verslag zo zijn we weer helemaal op de hoogte .
    Een mooie tijd in Japan.liefs mama

  • 05 September 2014 - 12:50

    Bas En Aly:

    Leuk jullie verhaal weer te lezen!
    He Wim wat een leuke muts! De beren worden bang van je als ze je zo zien.
    Leuk Gerdien om te zien dat je alweer lekker bezig bent in je atelier!

    Lieve groet en heerlijk om zo weer wat over jullie gelezen te hebben.

  • 05 September 2014 - 15:23

    Anneke:

    Lieve Gerdien en Wim, geweldig verslag weer! Wat een gave foto's!
    Ik ben ook zeer benieuwd naar dat nieuwe kunstwerk! Ziet er weer heerlijk zonnig uit!
    Groetjes Anneke

  • 05 September 2014 - 16:44

    Ingrid:

    Hi Gerdien, leuk verslag! Jullie hebben wel heel veel dieren gezien! Ik wist niet dat je zulke kleurrijke schilderijen maakt. Heb je ook een website? Ben benieuwd! Bij ons gaat het goed in Omaan! Erg mooi hier! Heel anders dan het koude Canada!
    Hartelijke groeten, Ingrid

  • 05 September 2014 - 21:26

    Richard En Jakolien:

    Hallo Wim en Gerdien,
    Leuk om te lezen over de verschillen tussen Canada en Nederland. Wat hebben jullie mooie foto's gemaakt van de prachtige natuur/dieren daar. Ben erg benieuwd naar de verhalen die straks over Japan komen. Subjectief of niet; jullie kijk op het leven blijft heerlijk verfrissend. Veel Groeten:
    Richard en Jakolien

  • 06 September 2014 - 01:41

    Leo En Coby Knol:

    Lieve Gerdien en Wim

    Wat heb je weer een mooi verslag geschreven. Leuk om te lezen maar wat beleven jullie veel. Zo zit je in Nederland ,dan weer terug in Canada en vervolgens weer naar Japan. Fijne tijd daar!! De foto's zijn ook erg mooi wat een mooie natuur in de Rocky Moutains. Geweldig dat Philine nu verloskundige is en ook al aan het werk. Zullen jullie best trots op zijn.
    Wij gaan 25 september een Grand Tour Western USA maken, we gaan dan ook naar de Rocky Moutains dus zijn we erg benieuwd wat wij gaan zien.

    Lieve groeten Leo en Coby

  • 06 September 2014 - 21:20

    Marry Ravesloot:

    We zijn er echt voor gaan zitten en hebben weer genoten van alle belevenissen!
    En de leuke foto's. Liefs, papa en mama

  • 08 September 2014 - 13:21

    Rob:

    Wat een mooi verslag weer en genoten van de mooie foto's van al die mooie dieren,
    Het ga jullie goed,
    Godspeed!
    Rob en Rita

  • 09 September 2014 - 11:43

    Carolijn:

    Wat een mooi verslag, leuk om te lezen. Jullie maken mooie dingen mee, ondanks het gemis natuurlijk.
    Er zitten ook erg mooie foto's tussen, vooral die van Philine daar kunnen jullie echt trots op zijn!

    Wij blijven jullie zeker volgen!

    Liefs,

    JR, Caro en ?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

WimenGerdien

Voor Wim zijn werk wonen we nu in Canada. Na 10 jaar Nederland, nu weer naar het buitenland. Dit keer zonder onze kinderen. Dat geeft het hele gebeuren wel een hele ander dementie dan toen we voorheen internationaal woonden. Mixed feelings dus.. daarnaast ook een hele uitdaging en weer een groot avontuur..

Actief sinds 20 Okt. 2013
Verslag gelezen: 1457
Totaal aantal bezoekers 129916

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2013 - 31 Juli 2016

Calagary, Canada

Landen bezocht: